top of page

NEJLEPŠÍ INVESTICE ROKU 2024❓| DISNEY a VÝPOČET VNITŘNÍ HODNOTY AKCIE 📗

Společnost Disney je v současnosti nejvýdělečnějším filmovým studiem na světě, protože pod něj spadá jak legendární Walth Disney pictures, ale taky Marvel, Pixar nebo Lucas Film.  

ree

Kromě úspěšných filmů a pohádek pro děti disney provozuje největší zábavní parky na světě a to hned 12 disneylandů po celém světě, které ročně navštíví víc jak 150 mil. lidí.


Současně dnes patří mezi největší streamovací platformy s více jak 150 mil. předplatitely, které získala za pouhé 4 roky. Kromě toho provozuje největší sportovní kanál na světě ESPN, dále, Disney Channel, Hulu a další.


Celkově dosahuje Disney tržeb ve výši přes 90 miliard USD a zisk necelých 5 miliard, před covidem měli ale zisk přes 10 miliard. A právě relativně nízký zisk je jedním z důvodů, proč je dneska Disney skoro až 60 % pod vrcholy z roku 2021. V mnoha oblastech se potýká s problémy a plně se jí nedaří.


Jak ale dosáhla Disney svého úspěchu a bude v něm pokračovat? Dokáže se okledpat z dnešních problémů a je tak jeho dnešní cena atraktivní?


ree

Právě na to se zaměřím v dnešním videu a ke konci se podívám i na nožné budoucí scénáře vývoje a výpočty vnitřní hodnoty Disney a jestli je už dostatečně atraktivní. Pohodlně se proto usaďte a jdeme na to!



KAPITOLA 1. – Jak dosáhl Disney dnešního ÚSPĚCHU?


A začneme hned rokem 1923, kdy Walt Disney a jeho bratr Roy Disney společně založili Disney Brothers Studio. Společnost začala s produkcí krátkých animovaných filmů a v roce 1928 se poprvé objevila slavná postavička Mickey Mouse.


Stalo se tak ve filmu Steamboat Willie nebo v překladu parník Willie, který byl na tu dobu revoluční a jedním z prvních krátkých filmů se synchronizovaným zvukem.


V roce 1929 se společnost přejmenovala do dnešního návzu The Walt Disney Studio a pokračovala v úspěšně sérii krátkých animovaných filmů. Až v roce 1937 vznikl první celovečerní animovaný film, legendární Sněhurka a sedm trpaslíků.


Disney také v roce 1950 vstoupil to televizního průmyslu a v roce 1955 navázal na úspěšné animované filmy a vznikl první Disney land v Kalifornii. Jednalo se tak o historicky první tématický park na světě a inspiroval vznik dalších parků po celém světě.


Jenže v roce 1966 zemřel hlavní zakladatel Walt Disney a to vedlo k velké nejistotě ohledně budoucnosti společnosti.


Firmu pochopitelně převzal jeho bratr Roy a dal do vedení maximální úsilí, disney nadále produkovalo řadu filmů a otevřelo i další Disney World, ale nedosahovalo takových úspěchů jako dříve a společnost spíše stagnovala.


V roce 1984 ale přišla změna vedení a CEO se stal Michael Eisner a díky němu se Disney znovu obrátilo na růstovou trajektorii.


Otevíral další Disney landy a navrátil úspěšnost animovaným filmům jako Malá Mořská Víla, Aladin, Lví král a další pecky. V roce 1995 Disney koupil ABC a ESPN a víc si posílil pozici na mediálním trhu.

 

A ještě větších změn nastalo u Disney v roce 2005, kdy na pozici CEO nastoupil Bob Iger, což je vlastně i současný CEO. Ten se naopak více zaměřil na tradiční filmy a začal pod sebe skupovat obrovská filmová studia jako Pixar, Marvel, Lucasfilm nebo 21st Century Fox.


Tím začala éra úspěšných filmů a filmových sérií, které obsadili nejpřednějšíc příčky nejpřednějších příček dle výdělečnosti filmů. Ať už se jedná o Marvelovky, především Avengers anebo Spider-Man, a překvapivě i novější Starwars.

ree

Disney se ale zatím vždy dokázal historicky přizpůsobit a inovovat, a proto byla příhodně s příchodem COVIDU spuštěna streamovací služba Disney+, kde najdeme neskutečně velkou knihovnu filmů plnou pohádek až po všemožné známé filmy.


Dneska mají přes 150 mil. předplatitelů, což je za 4 roky úctyhodný výkon, protože Netflix má sice dnes 270 mil předplatitelů ale dosáhnul na ně za celou dobu od roku 2007.


Jenže během covidu byla společnost silně zasažena a návštěvnost disneylandů omezena takřka na minimum. A tím se dostáváme k dnešním problémům a důvodům, proč je cena akcie až 60 % pod vrcholy.



KAPITOLA 2. – Dnešní PROBLÉMY


Ještě v roce 2019 disney dosahovalo tržeb ve výši 70 miliard a zisku přes 10 miliard, zisková marže byla tak na úrovni kolem 15 % a držela se tam i historicky. Pak ale přišel covid a ziskovost byla tatam a společnost byla dokonce ve ztrátě. Naštěstí zrovna spustila Disney+ a pomohlo jí to v udržení tržeb za uzavřené parky.


I tak ale společnosti neskutečně vzrostly náklady a ztráta se pro rok 2020 vyšplhala až na 3 miliardy dolarů. Covid ale začal postupně ustupovat, pravidla se rozvolňovala a lidé s radostí začaly cestovat a začaly se vracet do zábavních parků. Streamingu se dařilo a v roce 2022 dokonce disney vyrostlo na tržbách o 22 % a vrátila se do zisku.


Jenže zisk rozhodně není to, co býval a dosahuje sotva 5 % ziskové marže. Samotná stremovací platforma ještě donedávna byla ztrátová, televizní stanice jako ABC, Disney channel a ESPN už mají nižší příjmy za reklamu, protože lidé odcházejí na streaming a ani samotným filmovým studiím se poslední roky příliš nedaří.


Vyvrcholením úspěšné Marvelové série byla v roce 2019 Endgame a od té doby už se Marvelovým filmům příliš nedaří. Ono upřímně nejde pořád tvořit skvělé filmy. Ale zase Wolverine vs Deadpool se povedl, takže po delší době aspoň nějaký úspěch po delší době.


ree

Abych shrnul dnešní problémy, disneyparky sice jedou na plné obrátky, určitě ale tam mají vyšší náklady než před covidem, streaming byl donedávna ještě ve ztrátě a dokonce poslední 2 roky počet předplatitelů stagnuje a chvíli i klesal, zatímco


Netflix už poslední 2 roky roste. Současně filmová studia nedosahují úspěchů, jakých se předpokládalo a klesají i příjmy z reklam z televizní činnosti Disney.


U těch filmů rozhodně nepomáhá i celková menší návštěvnost a přesun sledování filmů do onlinu. Disney na tom taky pak profituje, ale rozhodně daleko méně než kdyby lidi místo stremingu chodili od kina.


A to všechno způsobuje, že se ziskovost ještě nevrátila zpátky na covidové úrovně a z původní 15 % stabilní ziskové marže se zatím disney plácá na 5 %. Na podrobnější čísla a valuaci se vrhnu za chvíli ale ještě bych se rád pověnoval segmentu, ve kterém má Disney opravdu velkou konkurenci a tím je streaming.



KAPITOLA 3. – KONKURENCE (streaming wars)


Celkově streamování filmů a seriálů je skvělou inovací a je jen otázka času, než takto budeme konzumovat většinu obsahu. Kabelové nebo satelitní vysílání už sleduje stále méně lidí a tento pokračující trend je zřejmý. Kdo by chtěl sledovat skoro 3hodinový film kvůli spoustě reklam a v přesně daném čase když si ho může pustit kdykoli bude chtít a zcela bez reklam.


Streamingu akorát chybí ještě nějaké zprávy a celkově živé sportovní vysílání, ale to je otázka času než i tato část pomalu přemigruje do streamovacích platforem a my tak už nebudeme ani satelitní vysílání potřebovat.


Streamování obsahu vzniklo už v roce 2007 a jako první s tím přišel právě Netflix, který je dnes i největší streamovací platformou. Poté dalo by se říct hned v závěsu je právě Disney se svým Disney plus.

ree

To ale rozhodně není všechno, protože dneska dělá streaming pomalu každá firma, nebo úspěšné filmové studio jako WBD se svým HBO max, Paramount global s Paramount + a další. Netflix je na tom zatím nejlépe co se týče počtu předplatitelů i široké nabídky filmů a seriálů, ale Disney má také dost co nabídnout.


Ať už to jsou Marvelovky anebo především filmy a pohádky pro děti. Netflix současně dosahuje až 20 % ziskové marže, zatímco Disney se teprve poslední kvartál dostala v této divizi do zisku. Pokud ale bude podobně úspěšná a podaří se mu ukočírovat náklady na tvorbu a obsluhu platformy, pak by teoreticky mohla podobné ziskové marže také dosahovat.


Ve streamovacím sektoru je sice velká konkurence, ale klidně můžeme mít předplacený Netflix i Disney+ najednou a zákazníků pro několik streamovacích služeb je pravděpodobně dostatek.



KAPITOLA 4. – JAK SE DAŘÍ BYZNYSU? (čísla)


A teď, jak jsou na tom historická čísla ohledně růstu tržeb anebo aktuální výše zadlužení? Disney zažívalo velký boom růstu tržeb a zisků v 80. a 90. letech, tam v průměru rostly klidně mezi 20 až 25 % ročně, v posledních 20ti letech už byl ale růst rozhodně nižší a stabilnější, někde mezi 5 až 10 % ročně. Takže Disney už po té stovce let existence je v nějaké stabilní, pořád ale lehce růstové fázi. Což je určitě dobrý znak.


ree

A díky růstu tržeb a ziskovost se dařilo i ceně akcie, která od roku 1984 až do dnes přinesla investorům výnos kolem 12 % ročně. Pokud jde o regionální diverzifikaci, pak v současnosti přes 80 % tržeb pochází z USA a Kanady, 10 % z evropy a 10 % z Asie. Tržby jsou tak koncentrované v USA a pravděpodobně je zde ještě prostor pro rozšíření více do Evropy, popř. i do Asie.


Pokud jde o segmenty, z jakých tržby plynou, pak je Disney rozděluje do 3 hlavních částí:


Entertainment, který tvoří přes 40 % z celkových tržeb a patří sem televizní kanály, Disney+, příjem z reklamy, příjem z nových filmů, seriálů a podobně.


Pak kategorie Sports a zde je příjem z hlavní položky a tou je nejsledovanější sportovní kanál na světě, ESPN, ten tvoří skoro až 20 % z tržeb


A pak zbývající část s názvem Experiences, sem patří zábavní parky a všechno kolem. A je vidět že to dnes tvoří opravdu velkou část celkových tržeb.


Co se týče ziskovosti, jak jsem již zmiňoval, zisková marže se dříve držela stabilně na úrovni kolem 15 %, dnes je sotva na 5 %. Ale k tomu se ještě dostanu.


ree

A jak je na tom zadlužení společnosti Disney? Celkový dluh v porovnání s aktivy tvoří jen asi 45 %, což je relativně rozumná úroveň, čistý dluh, který nám pak bude snižovat ocenění je pak ve výši přibližně 36 miliard.


I tak by ale celkově rozvaha mohla být lepší, protože tím jak disney vlastní spoustu filmových studií a všeho možného, pak má opravdu velký goodwill až 40 % z celkových aktiv!


Což rozhodně není málo a se splacením dluhu nám to moc nepomůže. Sice není rozvaha nic extra, ale úplně bych neměl obavy o to, že Disney nebude schopna dostát svým závazkům.


A jak moc Disney odměňuje své věrné akcionáře? No poslední roky vlastně vůbec, což je logický, protože neměla příliš volného cash flow při covidu a soustředila se spíš na splácení dluhu. Ale před covidem celkem hojně vyplácela dividendu, a především dělala buybacky, zpětné odkupy a zvyšovala tak hodnotu akcionářů.



KAPITOLA 5. – Aktuální valuace (ocenění společnosti!)


Takže podle čísel na tom Disney není zase až tak špatně, problém je akorát v tom, že aktuálně dosahuje ziskové marže jen 5 % oproti 15 % v době před covidem.


Akcie je kvůli tomu skoro až 60 % pod vrcholy, aktuální P/E ratio je kolem 35, za rok se očekává že bude už jen na 17!


Teď nastává otázka, jestli je ten pokles už dostatečně atraktivní, a právě na to se nyní zaměřím při výpočtu různých scénářů vývoje akcie Disney skrz metodu DCF.


Jedná se pouze o odhad vnitřní hodnoty akcie a rozhodně byste se podle toho neměli řídit, je to spíš informační, a tak jdeme na to!


Otevřu si jednoduchý oceňovací excel, hodím si sem Disney, aktuální výši tržeb 90 miliard a pak i čistý dluh ten je, jak jsem říkal 36 miliard a tu konečnou hodnotu nám bude snižovat.


A teď, jaký očekávat růst tržeb do budoucna? Od Disney už jen nějaký malý stabilní růst, podobně se na to dívají i analytici, dal bych proto pro pesimistický scénář růst jen o 2 % ročně pro dalších 10 let, pro nějaký realistický kolem 4 % ročně a optimistický kdy se bude ještě víc dařit streamingu a dalším divizím pak dokonce růst 6 % ročně.


Diskontní míru nechávám na 10 %, protože se na to dívám jako na náklady obětované příležitosti, které bych mohl vydělat jinde, P/E ratio při konci ocenění počítám většinou s průměrem, jaký měl index S&P 500, takže nechávám na 15.

A přichází extrémně důležitý poslední dílek skládačky, a to je zisková marže. Dřív byla stabilně na 15 %, dnes je sotva na 5 %.


Analytici očekávají, že se v dalších letech vrátí na 10 %, možná lehce přes ně a tam pravděpodobně zůstane. Často slýchám, jak se dřív nebo později ziskovost disney vrátí na těch předcovidocých 15 % a dneska je to pak skvělá příležitost a tak dále.


Důvodům, co by pomohlo k větší ziskovosti a nějakému comebacku se budu věnovat za chvíli, ale pro jednotlivé scénáře si dovedu představit následující. Nejpesimističtější je ten, kdy ziskovost zůstane na těch dnešních 5 %.


Nějaký realistický si dovedu představit tu 10 % ziskovou marži, protože dojde ke zpeněžení streamingu a celkově úspoře nákladů a pak spíš je ze zvědavosti dám návrat k té 15 % ziskové marži pro nejoptimističjětíš scénář.


ree

A voilá máme 3 scénáře výpočtu vnitřní hodnoty a akorát u toho nejoptimističtějšího je dnešní cena akcie podhodnocená asi o 30 %. V ostatních případech má stále akcie prostor v poklesům.


Já osobně se většinu opřikláním k těm realistickým scénářům, a chci aby už u nich vyšla akcie podhodnocená, což tady rozhodně nevidíme. A to i když cena akcie poklesla o 60 %, pak stále podle mě není nijak extrémně atraktivní.


Kdyby se ale dokázala dostat zpátky k vysoké 15 % marži, pak by se jednalo o atraktivní příležitost. Co by se ale muselo do budoucna stát nebo díky čemu by se ta ziskovost mohla navýšit?


 

KAPITOLA 6 – COMEBACK A teď důležitá otázka, jak se Disney vrátí zpátky?


Jednoznačně bude potřeba transformovat Disney+ k větší ziskovosti, a i navrátit na růstovou trajektorii počet předplatitelů, který poslední 2 roky stagnoval, a dokonce i klesal.


S tím souvisí i celkově filmová studia, kdy poslední roky Disney neprodukuje takové pecky jako dřív Avengers a podobně. Ono je to těžký a nejde donekonečna točit ty nejlepší filmy, ale i v tomto směru by to chtělo nastartovat nějakou novou sérií skvělých filmů a navrátit tak slávu.


Současně Disney koupila podíl za 1,5 miliardy v Epic games, tvůrce Fortnitu a chce tak víc rozšiřovat svoje působení i do herního segmentu.


A s tím vším pomáhá právě CEO Bob Iger, který dovedl Disney k úspěchu, ale v roce 2020 odstoupil a nahradil ho jiný Bob, Bob Chapek, který provedl společnost těžkým obdobím COVIDU. I tak se ale akcionářům jeho výkon nelíbil a byl znovu nahrazen Bobeb Igerem, který má potenciál, aby Disney navrátil do ziskovějších kolejí.

 

 

ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ: KOUPIT NEBO PRODAT?


Takže co si z toho odnést? Disney je skvělá firma s víc jak 100letou tradicí. Už jen to, že existuje víc jak 100 let je neskutečný úspěch a jen několika firem se to podařilo. Navíc stále roste, sice pomalým tempem, ale roste a neustále inovuje s příchodem Disney+ a dalšími věcmi.


Na druhou stranu má několik problému a vyšší náklady a nedaří se jim dosáhnout dřívější ziskovosti. Kdyby se jim to podařilo a ta se navrátila na 15 %, pak je Disney dneska atraktivní příležitostí. Pokud se jim ale podaří lepšit ziskovost jen např. na 10 % ziskovou marži, pak to je podle mě stále nedostatečně atraktivní i přesto, jak skvělá značka Disney je.


Pokud ale investujete do skvělých firem nehledě na jejich ocenění, pak si myslím, že Disney patří do té definice skvělých firem, má opravdu velký MOAT a CEO na správném místě a jeho cena dneska pak může být atraktivní na nákup. Pro mě osobně dnešní cena zatím není atraktivní a rád si počkám na větší poklesy abych do firmy vstoupil.


A co vy, vlastníme Disney nebo čekáte na větší poklesy? A jak se celkově díváte na konkurenční výhodu Disney? Svoje postřehy a komentáře napište dolů pod článek a díky moc za přečtení!

Komentáře

Hodnoceno 0 z 5 hvězdiček.
Zatím žádné hodnocení

Přidejte hodnocení
bottom of page